Blogserie Centered Riding, blog 7: Gronden/ Aarden

Deze blog over Gronden/ Aarden is alweer de laatste blog in de serie over Centered Riding. Is dit de eerste blog die je leest? Klik dan eens terug naar de eerder verschenen blogs, probeer de oefeningen en laat mij weten welke inzichten je hebt gekregen!

Gronden, een van de pijlers van de vier Basics

Gronden, oftewel aarden, is te omschrijven als het bewustzijn van je voeten op de grond of in de stijgbeugel. Daarnaast in het bewustzijn van je zit in het zadel. Het is het fundament van de vier basics:

Dit fundament helpt je om, samen met de vier basics, een stabiele, onafhankelijke zit te verkrijgen en te houden.

Sally Swift schrijft het volgende over gronden/aarden:

“Op een dag keek ik omhoog naar mijn vader en zei: ‘ik mag dan nooit zo groot worden als u, maar ik ga net zo veel omlaag’. Deze connectie met de grond helpt je om je center te vinden en om makkelijker te ademen, zachte ogen toe te passen en jezelf gebalanceerd en lang te voelen, gegrond te voelen”

Hoe vind je het gevoel van gronden?

Gronden is een gevoel; laat de energie omlaag gaan vanaf jouw centrum. Laat je voeten in de grond staan, terwijl de energie vanuit de grond weer omhoog komt door je voeten en benen, door naar je zit. Zo zorgt het gronden voor toename van je stabiliteit.

Je kunt gebruik maken van visualisaties om jezelf te helpen gegrond te voelen. Voor mijzelf gebruik ik het plaatje dat laat zien dat mijn benen en voeten naar de grond wijzen, alsof ze door de grond aangetrokken worden als een magneet. Zodat mijn voetzolen vervolgens als een magneet vastgeklikt worden aan de grond.

Het magische hiervan is, dat zelfs áls de grond je vasthoudt, je met je voet kan bewegen waarheen je wenst, waardoor dit een constante stabiliteit geeft. Besef jezelf: als je gegrond bent,  kan niets of niemand je van je paard afduwen. Je kunt deze oefening net zo eenvoudig te paard doen, het maakt namelijk niet uit of je voeten echt de grond aanraken, het werkt toch wel.

Een oefening om te gronden

Eén van de manieren om een gegrond gevoel te ervaren, is de oefening “Voeten in het zand” beschreven in het boek: Centered Riding 2, further explorations.

  • Sta met je voeten op schouderbreedte uit elkaar;
  • Word je bewust van je voetzolen. Stel je voor dat je op vochtig zand staat en maak een afdruk van zowel je linker- als rechtervoet. (Niet een diep gat, alleen een markering in het zand);
  • Verbeeld je een gelijke afdruk van iedere teen, de bal van je voet, de buitenkant van je voet, je hiel, van de achterzijde tot het midden. Ieder deel laat zijn eigen afdruk na;
  • Het zand vult de boog van je voet op. Je hebt een perfecte afdruk van je voeten in het zand gemaakt. Wees eens bewust en voel, hoe gegrond je staat en hoe je balans is na deze oefening!

Oefening 2: het balanspunt van de voet – Bubbling spring

In het boek Centered Riding 2 schreef Sally over de “Bubbling spring”, het balanspunt van je voet (zie bovenstaande afbeelding) Dit is een belangrijk punt waar de voet op de stijgbeugel rust, zodat je balans verbeterd. Tijdens een martial-arts les leerde Sally om de energie van de grond omhoog te laten komen door het balanspunt. Vervolgens leerde zij hoe je de spanning kunt laten afvloeien in de grond, juist door het balanspunt.

Ga nog eens staan en doe de “voeten in het zand” oefening. Verbeeld je deze keer dat de  energie van de grond omhoog gaat door je benen en je lichaam in. Als je staat, vindt dan jouw centrum en voel de energie omhoog en omlaag gaan door je lichaam. Er zijn receptoren onder je voeten die een automatische reflex aanwakkeren die ervoor zorgt dat je rechtop kunt staan zonder spanning en inspanning. Je zult ontdekken dat de blokken van je lichaam automatisch juist gestapeld zijn, als je gecentreerd staat met je voeten open en ontvangend.

Balans hebben is op deze wijze eenvoudig en je zult een stevige verbinding met de grond voelen. Tijdens het rijden kun je verschillende delen van je lichaam één voor één laten gronden. Je voeten, je knieën en je zit. De sensatie van gronden is net zo eenvoudig als vanaf de grond. Gebruik het, het is een krachtig hulpmiddel om je zit te verbeteren en je hierdoor tot een betere ruiter te ontwikkelen!

Sally’s voorbeeld uit de praktijk: Cate en haar merrie

Cate is een goede student, dus het kostte niet veel tijd om de 4 basisprincipes te bespreken. Ze nam de tijd om haar centrum te vinden, zachtjes ronddraaiend, tot diep in haar bekken. Ze kreeg een regelmatige ademhaling, iets wat ze daarvoor had.

Toen focuste ze op zachte ogen om haar balans te vinden waarna ze haar blokken bouwden. Na het vinden van hhet middelpunt van haar centrum, kwam de energie door haar benen terug, zodat haar benen en voeten ontspannen onder haar hingen.

Hierna verbonden we haar voeten met de stijgbeugels alsof ze op de grond stonden. Niet iets wat je normaal gesproken automatisch doet (en dus precies haar probleem was!) of juist teveel onderdrukt (iets wat veel ruiters doen).

Ze ontdekte dat ze een goed ondersteuningsgevoel kon krijgen via haar stijgbeugels, als haar voeten onder het middelpunt waren en zacht en vlak waren. Eigenlijk voelde ze dat haar voeten op de juiste manier verbonden waren met de grond. Ze zat goed gebalanceerd in het midden van haar zadel. Haar heupgewrichten, knieën en enkels volgden zacht de beweging van het lichaam van de merrie.

Dit betekende ook dat Cate’s onderbenen een mooie verbinding maakte met de zijkant van de merrie, aan de onderkant van de zadelflap, net achter de singel. Dit gaf haar een goede controle over de achterhand, wat eerder zeker niet het geval was. Sally bleef Cate herinneren: “Zoek je voeten, vind je middelpunt, vind opnieuw je voeten en blijf ademen.”. Wat een transformatie! De merrie van Cate draafde vrolijk voorwaarts en recht door de bak, terwijl Cate ontspannen in evenwicht op haar zat. Op deze manier vertelde ze haar paard waar en hoe ze haar wilde laten lopen. Vergeet niet, iedereen kan dit bereiken met zijn paard, maar alleen als je die noodzakelijke basis van jouw voeten onder het centrum van je lichaam hebt. Precies dát gevoel dat je voeten een magische verbinding met de grond hebben. Noem het aarden of gronden, of wat je wilt. Je hebt in ieder geval die verbinding van beide voeten op de grond nodig, de hele tijd. Of je nu werkt in een rechte lijn, in cirkels, bochten, pirouettes, springen of iets anders wat je doet. Het zal jou en je paard in harmonie & balans brengen en houden samen!

Het vervolg…

Ik vind het leuk om te horen of je bovenstaande tips geoefend hebt en wat je daar van geleerd hebt! Laat het me weten via mijn bericht over deze post op mijn Facebookpagina.

Wil je meer leren over Centered Riding en de basics? Houdt dan mijn website of Facebook pagina in de gaten!

Wil je meer leren over Centered Riding in de praktijk? Geef je dan op voor één van de Open Clinics die Alona aanbiedt. Heb je reeds een Open Clinic gevolgd en wil je leren hoe CR toe te passen tijdens het lesgeven? Dan is de Instructeurstraining CR wellicht interessant. Wil je me iets vragen over CR en/of de opleidingen/trainingen/diensten die ik aanbied? Neem dan contact op via info@alona.nl