Hoe rijd je een correcte gebalanceerde galop. – Word een betere ruiter serie.

Ik sprak onlangs een ruiter die tijdens galop van haar paard was gevallen. De ruiter gaf aan dat ze niet goed kon ontspannen in galop, haar stijgbeugel verloor en haar zit bij iedere galopsprong los kwam van het zadel. Haar paard veranderde plotseling van richting waardoor ze haar balans verloor en viel. Gelukkig was ze niet ernstig geblesseerd. 

Ik herkende dit van mijn rijlessen op de manege zo’n 30 jaar geleden. Galop uitzitten was moeilijk. Om te leren zitten liet mijn instructeur me de hele les galopperen. Hij riep de hele les “ontspan, ontspan, ontspan!” Dat is best lastig op commando. Door me bewust te worden van hoe mijn beweging als ruiter was in de galop leerde ik in balans en ontspannen de beweging van mijn paard te volgen. Ondertussen heb ik 100den ruiters geleerd ontspannen en in balans te galopperen.

Als jij onderstaande stappen volgt kun jij ook leren om samen met je paard ontspannen en in balans te galopperen.  

Hoe wordt aanspringen in galop makkelijk voor jou en je paard?

  1. Zorg voor een goede balans van je paard in stap en draf;
  2. Rijd een volte zowel links-als rechtsom in een goede balans;
  3. Zorg ook dat jij als ruiter een goede balans hebt in stap en draf.

Hoe beweegt een paard in galop:

  1. De galop is een 3-takt beweging waarbij je paard zijn rechterachterbeen afzet, vervolgens de rechter diagonaal en vervolgens het linker voorbeen. Dit is de linker galop;
  2. Als je deze beweging observeert dan zie je de achterhand omhoog gaan en vervolgens de voorzijde. Als een soort wip/wap;
  3. Als je een effectieve zit hebt dan galoppeert je paard voor je uit en beïnvloed je de galop met je bekken. Je wervelkolom heeft lengte met als gevolg dat je hoofd in balans is.

Onderstaande 5 stappen helpen je bewust te worden hoe jij als ruiter het beste kunt bewegen in galop. Doe deze 5 stappen eerst op de grond. Dat is zeer leerzaam. De beweging zoals in punt 4 en 5 pas je later te paard toe tijdens de galop. 

  • Sta voor een tafel en leg je handen plat op de tafel. Buig in je knieën en in je heupen. Dit doe je door je knieën naar voren te bewegen en je billen naar achteren. Let wel op dat je wervelkolom lang blijft en je hoofd in balans. (maak geen holle of bolle onderrug).
  • De hoek tussen je bovenbeen en bekken is dan klein en dit heet gesloten heupgewricht. Dit is de ‘monkey positie’. Als je paard afzet met het rechterachterbeen (linker galop) dan brengt hij jou in deze monkey positie;
Monkey positie. Gesloten heupgewricht. Hoek bekken bovenbeen is kleiner. Paard land op de linker diagonaal en is in rechter galop
  • Laat je knieën zakken richting de grond en rol je bekken van achteren naar voren. Je laat tegelijkertijd je handen los van de tafel waarna je rechtop komt. De hoek tussen je bekken en bovenbeen wordt groter. Dit is een open heupgewricht en heet ‘reverse monkey positie’. Je paard brengt je in deze positie als hij op het linker voorbeen landt. In het zweefmoment zit je weer in de neutrale positie in je zadel;
Reverse monkey positie. Hoek bekken bovenbeen is groter. Paard is in de rechtergalop en land op het rechter voorbeen.
  • Plaats je rechterbeen iets naar achter ten opzichte van je linkerbeen. Verbind de beweging van punt 1 ‘monkey’ en de beweging van punt 2 ‘reverse monkey’ met elkaar. Je voelt veel beweging in je bovenlijf. Te paard zou je voelen dat je voorover leunt en geen contact met je zadel hebt;
  • Ga rechtop staan. Plaats je rechterbeen iets naar achteren. Terwijl je rechtop blijft beweeg je van ‘monkey’ positie naar de ‘reverse monkey’ positie. Visualiseer dat je je zadel poetst met je zit van rechtsachter naar linksvoor. Als er op je zadel de cijfers van een klok staan is jouw beweging van 5 uur tot 11 uur.  Te paard is je navel naar het binnenoor van je paard gericht. Nu volg je de galop vanuit je bekken en je bovenlijf blijft stabiel;
  • Doe alsof je teugels vast hebt en beide ellebogen op je bekken rusten. Je ellebogen en heupgewrichten maken dezelfde beweging. Beide openen en sluiten tijdens de galop. Hoe sneller je galop is hoe meer beweging. Bij verzameling van je paard wordt de beweging in je heupgewrichten en ellebogen kleiner. Ná de “reverse monkey” volgt het zweefmoment van je paard. Breng je meer aandacht naar de ‘reverse monkey’ dan krijg je meer sprong. 

De hulpen om aan te springen. 

  1. Draai je navel iets richting het binnenoor van je paard. Hierdoor komt je buitenbeen een beetje naar achteren te liggen;
  2. In draf terwijl je doorzit voel je wanneer je binnenknie zakt. Op dat moment breng je je binnenzitbotje omhoog richting je binnen elleboog. Hierdoor opent je heupgewricht. Dat is de juiste timing voor de galophulp. Je doorbreekt dan de diagonale beenzetting van de draf waardoor je paard in galop aan kan springen;
  3. Heb het gevoel dat je vanaf je zitbotjes wat naar achteren leunt. Hierdoor beweegt je bekken naar voren en omhoog waarbij je bovenlijf stabiel blijft. (zie ook punt 4 en 5 hierboven)

Voorbereiding alvorens in galop te gaan: 

Ook het moment van aanspringen in galop is belangrijk.

Deze voorbereidende oefeningen verbeteren de balans van je paard waardoor aanspringen (in de linkergalop) makkelijker wordt:

  1. Zet vijf pionnen neer waar je omheen slalomt. Eerst in stap en dan in draf. Als je vanaf de laatste pion naar de hoefslag gaat richting korte zijde dan spring je aan in galop;
  2. Rijd een volte halve baan in draf en wissel af in lichtrijden, verlichte zit en doorzitten. Voel wanneer jouw linkerknie zakt tijdens de verlichte zit. Dat is de juiste timing voor de galophulp;
  3. Begin bij X en rijdt in een super langzame actieve stap een 10 meter volte rechtsom. Zodra je bij X bent verander je van richting naar links en spring je aan in galop.


De overgang van galop naar draf:

Draai je navel terug naar het midden. Grond je buitenbeen, adem uit met aandacht naar je onderrug en ga tegelijkertijd lichtrijden. Je doorbreekt de 3 takt van de galop en gaat verder met de 2 takt van de draf.  

Als je deze stappen bewust uitvoert, zal je paard fijner gaan bewegen. “Als je je doel loslaat, ontstaat de wijsheid.” Neem deze quote steeds in gedachten als je gaat rijden. 

Ben je nieuwsgierig hoe jij je zit te paard kunt verbeteren? Lees dan ook mijn eerdere blogs op www.alona.nl 

Op zaterdag 11 en zondag 12 September geef ik een Open Clinic Centered Riding ©  bij Horsesolutions te Ede. Voor inschrijving contact esther.evers@hotmail.com