Schouderpijn na het paardrijden? 7 tips om je ruiterhand te verbeteren!

Aron was mijn lievelingspaard op de manege waar ik in 1976 lessen volgde. In 1980 had ik kans om hem te kopen. Vanaf toen kon ik iedere dag paardrijden. Wat wil je nog meer als meisje met een passie voor paarden? Na het rijden had ik vaak pijn in mijn schouders. Aron trok aan de teugels en ik trok onbewust terug. Hij werd duidelijk niet blij van mijn ruiterhand. 

Ondertussen weet ik wel beter. Na vele studies op het vlak van beweging van ruiter en paard en het geven van trainingen aan meer dan 1000 ruiters geef ik jou 7 hele waardevolle tips Als je deze tips toepast heb jij geen schouderpijn meer tijdens en na het paardrijden en je paard gaat beter bewegen.

Heb jij schouderpijn na het paardrijden? 7 Tips die jou kunnen helpen!

Pijn in je schouders tijdens het paardrijden met je lievelingspaard is niet fijn. Als jij pijn hebt tijdens het rijden dan heeft je paard meestal ook pijn. Een reden kan zijn dat je paard over zijn tempo loopt waardoor die jouw hand gebruikt als steun om niet op zijn neus te vallen. Een andere reden kan dat je zijn hoofd/hals houding rond wil hebben en spierkracht gebruikt. Maar ook stress voor een wedstrijd kan een rol spelen waardoor je meer spanning in je armen hebt.

Jouw ruiterhand bepaald hoe je paard zich voelt. Je wil toch ook dat je paard blij is omdat het zich fijn voelt én dus beter beweegt? Om een fijne ruiterhand te hebben is het handig om te weten hoe lichaamsdelen samenwerken. Als jij je polsen rondmaakt (zie plaatje) dan heeft dat tot gevolg dat je ellebogen afsteken. Dit heeft tot gevolg dat je je arm en je schouderspieren aanspant. Op deze manier heb je altijd een terugwerkende –trekkende- hand. Ook al wens je dat niet. 

Links is incorrect, rechts is correct

Tips die jou helpen een fijne ruiterhand te ontwikkelen. 

  1. Neem je teugels op met je handpalmen naar boven gericht. Dit is een aangenamere manier voor je paard omdat je zo een gevende hand hebt. Van hieruit breng je je teugels tussen duim en wijsvinger en pink en ringvinger. 
  2. Kijk van bovenaf naar je polsen. Je duim bevindt zich in het verlengde van je onderarm. Dit zorgt voor ontspanning van je bovenarmspier en je schouderspieren.
  3. Zorg dat je bovenarm verticaal is en iets voor je middenlijn. Visualiseer dat er gewichtjes aan je ellebogen hangen. Dat helpt mede om je gewricht te laten veren. 
  4. Zorg dat je vanaf je elleboog een rechte lijn hebt naar je pols vingers, teugels richting de mond van je paard.
    Dit is belangrijk om mee te kunnen veren met de beweging van hoofd/hals van je paard. Hoe sneller je paard stapt, hoe meer beweging hoofd/hals heeft. Je merkt dan dat je ook meer beweegt in je zit (heupgewricht). Dit gaat altijd samen met de beweging van je elleboog en schoudergewricht.
  5. Visualiseer je sleutelbeenderen als een hele grote lachende mond. (Zie plaatje.)

Dit helpt om je arm makkelijk vanuit je schoudergewricht te laten veren. Het verbreedt je borst en voorkomt ronde naar voren gebogen schouders.

  1. Breng je aandacht vanaf je bekken naar je wervelkolom, naar je schouderbladen, de onderkant van je armen, pols, vingers, teugels naar de mond van je paard. 
  2. Bedenk je handen zijn het verlengde van je hart. Behandel je paard met liefde.

Als je deze stappen bewust uitvoert en je jezelf de tijd gunt om te oefenen zal je geen schouderpijn meer hebben tijdens je paardrijden. Ook jij kunt dit en je paard vertelt je of je het goed doet. 

Meer weten?

Ben je nieuwsgierig hoe jij je zit te paard kunt verbeteren lees dan ook het vorige blog over de de beste zit van de ruiter en kun jij makkelijk doorzitten te paard. Het blog over de beste zit vind je hier en wil je beter leren doorzitten? Die vind je hier!

Natuurlijk ben je ook welkom af te spreken voor een Alexander Techniek coach sessie in combinatie met een rijles of om in te schrijven bij de open clinic Centered Riding© Kijk in de agenda voor de diverse locatie waar ik als instructeur de trainingen geef.

Je kunt dan samen met je paard praktisch oefenen onder mijn supervisie. Voor nadere informatie: mail info@alona.nl of bekijk de site en kijk in de agenda.