Hoe word jij een betere ruiter?

Weet je dat ik vroeger stinkend mijn best deed om in opdracht van mijn paardrij instructeur mijn tenen naar de neus van het paard te draaien zodat mijn voeten evenwijdig aan het paard waren.  Daarbij werd me ook geleerd mijn hakken uit te drukken. Ondertussen weet ik wel beter.  Ben jij nieuwsgierig wat de invloed van je voet op jou paardrijden is. Lees dan zeker deze Blog. 

Eerst wat anatomie.  

Leonardi da Vinci omschreef de voet als een biomechanisch meesterwerk van kunst en techniek. Het skelet van de voet bestaat uit 26 botten en heeft 33 bewegende gewrichten. Deze dienen allen vrije beweging in alle richtingen te hebben. De voet is d.m.v. het enkelgewricht verbonden met het onderbeen. Optimaal bewegen van de enkel vindt plaats als je voet horizontaal is. (zie foto)  

Waarom je voet belangrijk is tijdens het paardrijden 

Tijdens paardrijden is de voet van belang om de beweging van het paard op te vangen en te “transporteren” en daardoor beweging in het heupgewricht mogelijk te maken.  Als een ruiter zijn hak uitdrukt heeft dat tot gevolg dat het been wordt gestrekt en de zitbotjes in het zadel gedrukt worden. Het maakt de lage rug hol, verkort je wervelkolom en de gewrichten van enkel, knie en heup worden geblokkeerd.  De beweging van het paard kan niet meer opgevangen worden. Het brengt jou als ruiter uit balans en beperkt je paard in zijn beweging. 

Hoe doe jij het?  Als je van onderstaande 5 stellingen één of meerdere met JA beantwoord werkt de positie van je voet tegen je en beïnvloedt je het rijden.    

  1. Je drukt je hak uit; 
  2. Je voeten steunen op de buitenzijde van je stijgbeugel;
  3. Je verliest je stijgbeugels makkelijk. 
  4. Je krijgt pijn in je achillespees tijdens het rijden;
  5. Je doet je best je tenen naar de neus van het paard te richten. 

De volgende 7 tips helpen om je voeten en dus je benen in balans te houden

  1. Zorg dat het balanspunt van je voet op de stijgbeugel rust. Dit punt is veelal de bal van je voet.  (Door met je vingers te tikken op je zool van tenen naar bal van je voet kun je horen waar jou balanspunt zich bevindt; je hoort een verandering in het geluid)
  2. Lift je kleine teentje een heel klein beetje waardoor de druk op je stijgbeugel gelijk verdeeld wordt
  3. Je voet is horizontaal ofwel je hak en tenen bevinden zich op een lijn.(het uitdrukken van je hak haalt de vering uit je gewrichten en zorgt voor wiebelbenen). 
  4. Breng je voeten c.q. tenen in dezelfde richting als je knieën en bovenbeen.
    (indien jij je tenen naar binnen draait blokkeer jij je enkel en kun je knieblessures oplopen)
  5. Zorg dat vanaf de knie naar je tenen naar je hiel een driehoek is die ongeacht of je stapt, draaft of galoppeert altijd hetzelfde is. (zie foto)
  6. Zorg dat vanaf je bekken naar hiel naar achterkant knie een driehoek is die ongeacht of je stapt, draaf of galoppeert altijd hetzelfde is. (zie foto)
  7. Lift tijdens stap van je paard om en om je hiel een stukje omhoog en omlaag in het ritme van de stap van je paard. 
Van links naar rechts zie je bij de rode lijntjes wat de onjuiste houding van de voet en been is en met groen is aangegeven wat de juiste houding van de voet en been is.

Als je deze tips bewust uitvoert en je jezelf de tijd gunt om te oefenen zal je paard fijner gaan bewegen.  Je enkel, knie en heupgewricht kunnen veren waardoor je stilzit op je paard.  Het wordt makkelijker om je paard in zijn beweging te volgen.  Bedenk dat verandering van je gewoonte tijd en geduld  vraagt. 

Ben je nieuwsgierig hoe jij je zit te paard kunt verbeteren, lees dan op www.alona.nl ook mijn vorige blogs over 

Op www.alona.nl is de agenda voor 2021 vermeld zodat je tijdig kunt inschrijven voor je deelname aan een van de workshops of meerdaagse clinics. 

Wil jij een betere ruiter worden? Zondag 14 februari geef ik een workshop ‘Hoe word je een betere ruiter’  met gebruik van Alexander Techniek te Roosendaal. Voor nadere informatie en inschrijven mail info@alona.nl 

“Als je je doel loslaat ontstaat de wijsheid.” 

Neem deze quote steeds in gedachten als je gaat rijden.